Sunday 4 January 2015

ENJIN Pesawat AirAsia MATI Minit sebelum berlepas di Indonesia - laporan

Surabaya, Juanda International Airport (Image from surabayaairport.com)

iLMu2lautan  Dalam yang terbaru dalam rentetan kejadian, enjin pesawat AirAsia dengan 120 penumpang di atas kapal terputus semasa taxiing sebelum berlepas dari Lapangan Terbang Antarabangsa Juanda di bandar Surabaya Indonesia, dan penumpang terpaksa turun.

Pesawat, yang dijadualkan untuk terbang ke Bandung, juga di Jawa, pada pukul 9 malam waktu tempatan Sabtu, telah taxiing selama beberapa minit apabila tiba-tiba salah satu enjin yang mati dengan bunyi yang kuat, Metro TV Indonesia melaporkan.

"Pesawat itu bersedia dan bergerak, tetapi tiba-tiba bunyi yang kuat kedengaran, bunyi enjin yang hilang dan kapal terbang yang bergerak ke belakang. Kami terkejut dan panik. Pesawat itu kemudian ditarik kembali di mana ia diletakkan dan kita ditanya oleh pramugari untuk meninggalkan pesawat, "penumpang Yusuf Fitriadi melaporkan sebagai berkata.

Beberapa ketika kemudian, seorang lelaki berpakaian seragam juruterbang itu keluar kepada penumpang yang sedang menunggu di terminal itu dan memberitahu mereka bahawa starter monitor pesawat telah berfungsi.

Fitriadi memberitahu Metro TV bahwa apabila syarikat penerbangan itu mengumumkan kemudian bahawa penerbangan itu yg berulang kerosakan itu telah dibaiki, bagaimanapun kira-kira 90 %peratus daripada penumpang enggan kembali di atas kapal terbang.

Mereka penumpang yang enggan untuk mengambil penerbangan yang telah dikembalikan sepenuhnya oleh syarikat penerbangan itu, kata laporan itu.

Terdapat 3 lagi insiden kecil dengan penerbangan AirAsia pada minggu lepas, pada 28 Disember dan 30.

AirAsia plane engine cuts out minutes before takeoff in Indonesia – report . . .

In the latest in a string of incidents, an engine of an AirAsia aircraft with 120 passengers onboard cut out during taxiing before takeoff from Juanda International Airport in the Indonesian city of Surabaya, and passengers were forced to disembark.

The plane, scheduled to fly to Bandung, also on Java, at 9pm local time Saturday, was taxiing for a couple of minutes when suddenly one of its engines cut out with a loud noise, Indonesia's Metro TV reported.

“The plane was ready and moved, but suddenly a loud sound was heard, the sound of the engine disappeared and the plane moved backward. We were shocked and panicked. The plane was then pulled back to where it parked and we were asked by the stewardess to leave the plane,” passenger Yusuf Fitriadi was quoted as saying.

Some time later, a man in a pilot’s uniform came out to the passengers waiting at the terminal and told them that the plane’s starter monitor had malfunctioned.

Fitriadi told Metro TV that when the airline announced later that the flight would be resumed once the malfunction was repaired, some 90 percent of the passengers refused to get back on the plane.

Those passengers who declined to take the flight were refunded in full by the airline, the report said.

There were three more minor incidents with AirAsia flights last week, on December 28 and 30.

Indonesia AirAsia (Image from wikipedia.org)

Ahad lepas, penerbangan AirAsia FD3254 terikat untuk timur laut Thailand Khon Kaen terpaksa pulang kembali ke ibu Lapangan Terbang Mueang Antarabangsa Bangkok Don tidak lama selepas berlepas pada 11:10 disebabkan oleh "aturan" yang dikesan oleh juruterbang di dalam tempat simpanan.

BACA lanjut: 4 bahagian 'besar' AirAsia QZ8501 pesawat dijumpai - pegawai Indonesia READ MORE: Four ‘big’ parts of AirAsia QZ8501 plane found – Indonesian officials

Dalam kejadian yang berasingan kemudian Ahad, AK6242 penerbangan AirAsia, dengan lebih daripada 150 penumpang di atas kapal, mengalami masalah teknikal kira-kira 10 minit selepas berlepas dari Pulau Pinang, Malaysia, & terpaksa pulang ke lapangan terbang. Pincang tugas ini tidak lama lagi diperbetulkan dan pener-bangan yang selamat sampai ke destinasi jarak dekat di Pulau Langkawi.

Sebuah pesawat AirAsia Zest dari Manila pada 30 Disember terbabas dari landasan dalam keadaan cuaca buruk ketika tiba di Filipina pulau peranginan popular Boracay. Semua 153 penumpang dan anak kapal yang Z2272 Penerbangan telah selamat dipindahkan dari pesawat di lapangan terbang Kalibo, tetapi lapangan terbang kecil telah ditutup untuk beberapa waktu.

QZ8501 penerbangan AirAsia, yang terhempas Ahad lalu, juga berlepas dari Lapangan Terbang di Surabaya ini.

Ke Singapura, penerbangan QZ8501 terhempas di Laut Jawa. Semua 162 penumpang dan anak kapal A320-200 yang dipercayai telah mati, dan kepingan besar serpihan telah dijumpai di dasar laut di luar pantai Pulau Borneo. Mayat sehingga 30 penumpang telah pulih daripada air.

Last Sunday, an AirAsia flight FD3254 bound for northeast Thailand’s Khon Kaen had to return back to the capital Bangkok’s Don Mueang International Airport soon after departing at 11:10 am due to an “irregularity” detected by pilots in the storage compartment.


In a separate incident later Sunday, AirAsia flight AK6242, with over 150 passengers aboard, experienced a technical problem about 10 minutes after taking off from Penang, Malaysia, and had to return to the airport. The malfunction was soon corrected and the flight safely reached its short-haul destination of Langkawi Island.

An AirAsia Zest plane from Manila on December 30 rolled off the runway in bad weather conditions on arrival at the popular Philippines resort island of Boracay. All 153 passengers and crew of the Flight Z2272 were safely evacuated from the aircraft at Kalibo airport, but the small airport was shut down for some time.

AirAsia’s flight QZ8501, which crashed last Sunday, also took off from the Surabaya airport.

Bound for Singapore, flight QZ8501 crashed in the Java Sea. All 162 passengers and crew of the A320-200 are believed to be dead, and large pieces of debris have already been found on the seabed off the coast of Borneo Island. The bodies of up to 30 passengers have been recovered from the water.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...