Friday 20 November 2015

Sekatan tempat2 di BANK-bank dan NEGERI-negeri membiayai ISIS, kata Corbyn . . .


Jeremy Corbyn, leader of Britain's opposition Labour Party © Russell Cheyne/Reuters

Srikandi Syarikat dan institusi kewangan yang disyaki menguruskan atau menyediakan dana untuk Negara Islam (IS, yang sebelum ini ISIS/ISIL) harus mempunyai sekatan diletakkan ke atas mereka, pemimpin Parti Buruh Jeremy Corbyn kepada Ahli Parlimen.

Bercakap kepada Dewan Rakyat, pemimpin Buruh menggesa Parlimen untuk mengambil tindakan yang lebih banyak untuk mengetatkan kawalan ke atas institusi yang menyediakan "infrastruktur penting" kepada kumpulan pengganas di Syria dan Iraq.

Corbyn berkata salah satu cara utama untuk menghentikan IS dari fungsi adalah untuk memotong sumbernya, menunjukkan EU juga perlu memainkan peranan dalam menyesakkan organisasi.

"Sesungguhnya cara penting untuk membantu kekalahan ISIL adalah untuk memotong pembiayaan, bekalan senjata, dan perdagangan," kata Corbyn semasa soalan Perdana Menteri (PMQs).

"Bolehkah saya menekan Perdana Menteri untuk memastikan bahawa sekutu kami di rantau ini, memang semua negara-negara di rantau ini, melakukan semua yang mereka boleh untuk mengetatkan kawalan ke atas individu dan institusi di negara mereka yang menyediakan ISIL dengan infrastruktur penting?

Place sanctions on banks and states 
funding ISIS, says Corbyn . . .

States and financial institutions suspected of managing or providing funds to Islamic State (IS, formerly ISIS/ISIL) should have sanctions placed on them, Labour Party leader Jeremy Corbyn told MPs.

Speaking to the House of Commons, the Labour leader urged Parliament to take more action to clamp down on institutions which provide “vital infrastructure” to the terror group in Syria and Iraq.

Corbyn said one of the main ways to stop IS from functioning is to cut off its resources, suggesting the EU would also need to play a part in suffocating the organization.

“Surely a crucial way to help defeat ISIL is to cut off its funding, its supply of arms, and its trade,” Corbyn said during prime minister’s questions (PMQs).

“Can I press the prime minister to ensure that our allies in the region, indeed all countries in the region, are doing all they can to clamp down on individuals and institutions in their countries who are providing ISIL with vital infrastructure?



"Adakah beliau, melalui Kesatuan Eropah dan forum lain jika perlu, pertimbangkan sekatan terhadap bank-bank dan syarikat-syarikat dan jika negara-negara perlu yang menutup mata kepada mereka yang melakukan urusan dengan ISIL yang membantu mereka dalam kerja mereka?" Tanya beliau.

Perdana Menteri, David Cameron balas berkata UK telah memainkan "peranan utama" dalam kelaparan IS dana, tetapi memberi amaran ia tidak boleh menjadi satu-satunya respons British kepada kumpulan pelampau.

"Kita tidak boleh mengelak selamanya persoalan bagaimana untuk merendahkan dan memusnahkan ISIL kedua-dua di Iraq dan di Syria, . . . ya, pergi selepas wang, pergi selepas bank-bank, memotong bekalan mereka, tetapi tidak membuat bahawa pengganti untuk tindakan yang yang diperlukan untuk mengalahkan orang-orang ini di mana mereka berada, "katanya.

Corbyn sebelum ini telah mengkritik Arab Saudi kerana gagal untuk menghentikan sumber dan wang dihantar ke IS.

"Arab Saudi, mungkin bukan di peringkat kerajaan, tetapi sudah tentu di bantuan peringkat, telah memberikan sokongan kepada ISIL," katanya.

Cameron kini bersedia Dewan Rakyat untuk undi untuk melanjutkan serangan udara British dari Iraq ke Syria.

Perdana Menteri berkata, beliau tidak akan mengadakan undi sehingga dia dijamin mendapat sokongan yang cukup untuk lulus, tetapi ia menyangka serangan keganasan di Paris minggu lalu akan telah meningkatkan sokongan untuk lebih serangan udara.

“Will he, through the European Union and other forums if necessary, consider sanctions against those banks and companies and if necessary countries which turn a blind eye to those who do dealings with ISIL who assist them in their work?” he asked.

Prime Minister David Cameron responded saying the UK is already playing “a leading role” in starving IS of funds, but warned it could not be the only British response to the extremist group.

“We cannot dodge forever the question of how to degrade and destroy ISIL both in Iraq and in Syria, … yes, go after the money, go after the banks, cut off their supplies, but don’t make that a substitute for the action that’s required to beat these people where they are,” he said.

Corbyn has previously criticized Saudi Arabia for failing to stop resources and money being sent to IS.

“Saudi Arabia, maybe not at government level, but certainly at aid-level, has been providing support to ISIL,” he said.

Cameron is currently preparing the House of Commons for a vote to extend British airstrikes from Iraq into Syria.

The prime minister has said he will not hold the vote until he is guaranteed enough backing to pass it, but it is thought the terror attacks in Paris last week will have bolstered support for more airstrikes.



Pada sidang kemuncak G20 di Turki pada hari Isnin, Cameron menyatakan minatnya untuk bekerja lebih rapat dengan Rusia, yang telah melancarkan serangan udara di Syria terhadap sasaran IS.

Bercakap di Dewan Rakyat pada Selasa, Cameron berkata serangan di Paris pada hari Jumaat mewajarkan "pendekatan spektrum penuh," termasuk kuasa tentera, tindakan memerangi keganasan dan menentang naratif ekstremisme.

"Ia adalah di Syria, di Raqqa, yang ISIL beribu pejabat dan ia adalah dari Raqqa bahawa beberapa ancaman utama terhadap negara ini dirancang dan diatur. Raqqa, jika anda suka, adalah ketua ular.

"Sejak Syria kami menyokong sekutu kami Amerika Syarikat, Perancis, Jordan dan negara-negara Teluk dengan kecerdasan, dengan pengawasan dan dengan mengisi minyak. Tetapi saya percaya, seperti yang saya katakan banyak kali sebelum ini, kita perlu melakukan lebih. Kami menghadapi ancaman langsung dan berkembang ke negara kita dan kita perlu menanganinya, bukan sahaja di Iraq, tetapi di Syria juga."

At the G20 summit in Turkey on Monday, Cameron expressed his interest in working more closely with Russia, which is already launching airstrikes in Syria against IS targets.

Speaking in the House of Commons on Tuesday, Cameron said the attacks in Paris on Friday justify a “full spectrum approach,” including military power, counter-terrorism action and countering the narrative of extremism.

“It is in Syria, in Raqqa, that ISIL has its headquarters and it is from Raqqa that some of the main threat against this country are planned and orchestrated. Raqqa, if you like, is the head of the snake.

“Over Syria we are supporting our allies the US, France, Jordan and the Gulf countries with intelligence, with surveillance and with refueling. But I believe, as I have said many times before, we should be doing more. We face a direct and growing threat to our country and we need to deal with it, not just in Iraq, but in Syria too.”

READ MORE: http://on.rt.com/6wx9

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...